چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟


اختلالات گفتار و زبان اختلالات رایجی هستند که بسیاری از افراد جامعه با آن ارتباط دارند. درمانی که برای کاهش مشکلات گفتاری و گفتاری به این افراد داده می شود گفتار درمانی نام دارد.

شاید با شنیدن کلمه گفتار درمانی فکر کنید که گفتار درمانی یعنی حرف زدن و حرف زدن. اما باید بدانید که گفتار درمانی ربطی به روانشناسی و مشاوره ندارد. گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که با ارائه راهکارها و تمرین های علمی به افراد کمک می کند تا ارتباط کلامی و غیرکلامی موثری با دیگران برقرار کنند.

برای آشنایی بیشتر با موضوع گفتار درمانی و اینکه بدانید چه کسانی به گفتار درمانی کمک می کنند، با ادامه این مقاله از وبلاگ افق سلامت همراه باشید.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی رشته ای از توانبخشی است که در آن درمانگر ابتدا مشکلات زبان، گفتار و خوردن فرد را شناسایی و سپس درمان می کند.

باید بدانید که گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که به روش های مختلف توانبخشی و درمانی می پردازد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، گفتار درمانی را نباید با روانشناسی اشتباه گرفت.

برای درک فرآیند گفتار درمانی، ابتدا به تفاوت بین گفتار و زبان می پردازیم. شاید در ارتباطات روزمره، گفتار و زبان یکسان به نظر برسند، اما باید بدانید که در گفتار درمانی این دو مقوله کاملاً از یکدیگر جدا هستند.

فرآیندهای گفتار و ارتباط شفاهی دو کارکرد متمایز اما پیوسته دارند. یکی از آنها زبان است و دیگری زبان. بخشی از فرآیند گفتار که در مغز ما اتفاق می افتد، مانند انتخاب کلمات یا جملات یا معنای کلمات، زبان نامیده می شود. با ادامه این روند، کلمه ای نامیده می شود که به شکل گفتار از طریق ریه ها، حنجره، اندام های صوتی و ماهیچه های زبان بیرون می آید.

اگر بخشی از این فرآیند ارتباطی اشتباه پیش رفت، مهم است که به دنبال گفتار درمانی باشید. یک گفتار درمانگر برای اصلاح یا بهبود این اختلالات کار می کند. بنابراین باید بدانید که گفتار درمانی شامل طیف وسیعی از ارتباطات کلامی و غیرکلامی است.

گفتار درمانی فقط صحبت کردن افراد نیست، بلکه به افرادی که آسیب مغزی یا آسیب به سیستم گفتار دارند و قادر به صحبت کردن نیستند کمک می کند تا با دیگران ارتباط غیرکلامی داشته باشند.

اگر می خواهید در مورد گفتار درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کیست گفتار درمانگر؟

گفتار درمانگر در واقع توانبخشی است که اختلالات گفتار، درمان و بلع را بررسی و تشخیص می دهد. پس از تشخیص اختلال در افراد، گفتاردرمانگر روش درمان را تعیین می کند و با تمرینات و راهکارهای عملی، روند درمان را آغاز می کند.

گفتار درمانگر نه تنها به افراد در صحبت کردن کمک می کند، بلکه به فرد کمک می کند تا ارتباط غیرکلامی ایجاد کند. زیرا ممکن است بسیاری از افراد نتوانند صحبت کنند، اما همچنان می توانند از وسایل غیرکلامی برای برقراری ارتباط استفاده کنند. یک فرد ممکن است در مهارت های ارتباطی غیرکلامی مانند زبان بدن، تماس چشمی و غیره مشکل داشته باشد. درمانگران نیز به این افراد کمک می کنند.

گفتاردرمانگران آناتومی و فیزیولوژی اندام هایی مانند زبان و حلق را مطالعه می کنند و به بلع کمک می کنند و افرادی را که به دلیل بیماری در بلعیدن غذا مشکل دارند، توانبخشی می کنند.

با توجه به مشکل مراجعه کننده، گفتار درمانگر می تواند به سایر متخصصان مانند متخصص گوش، حلق و بینی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال و ... مراجعه کرده و روند درمانی مراجع را از جنبه های مختلف دنبال کند. این به فرد کمک می کند تا روند بهبودی را تسریع کند.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی هر فردی که اختلال گفتار و زبان دارد به یک گفتار درمانگر نیاز دارد. نیاز به گفتار درمانگر بر اساس سن و ویژگی های دیگر توسط گفتاردرمانگر تعیین می شود. هر فرد می تواند روش های درمانی را بر اساس تشخیص گفتار درمانگر شروع کند.

برخی از مواردی که در آن به گفتار درمانی نیاز است به شرح زیر است:

• افراد مبتلا به اوتیسم

• افرادی که لکنت دارند

• افراد دارای معلولیت ذهنی

• برخی از بیماران مبتلا به سرطان حنجره یا زبان

• کودکان با تاخیر در گفتار

افرادی که آسیب مغزی دارند

• افرادی که مشکلات شنوایی دارند

• افرادی که در بلع مشکل دارند

• افراد مبتلا به اختلالات صوتی و بسیاری دیگر…

گفتار درمانگر برای کودکان

یکی از مهم ترین حوزه های گفتار درمانی، اطفال است. با توجه به رشد مغز و انعطاف پذیری آن در دوران کودکی، بسیاری از اختلالات گفتاری به راحتی برطرف می شوند. اگر درمان به تأخیر بیفتد، درمان بیماری ممکن است دشوار باشد یا تا بزرگسالی ادامه یابد.

یکی دیگر از الزامات فرستادن به موقع کودکان نزد گفتار درمانگران این است که اختلالات گفتار در دوران کودکی می تواند آسیب های روحی شدیدی به کودکان وارد کند. در سال‌های اول زندگی، کودکان بیش از سایر مواقع نیاز به برقراری ارتباط با همسالان خود دارند و اختلالات یا تأخیر در گفتار می‌تواند آسیب‌های روحی جبران‌ناپذیری به آنها وارد کند.

کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری نمی توانند با استفاده از کلمات، جملات یا حتی نوشتن ارتباط برقرار کنند. این می تواند روند رشد و ارتباط کودک با دیگران را مختل کند. گفتار درمانی می تواند به کودکان در درمان این اختلالات کمک کند یا اثرات آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تأخیر گفتار یکی از شایع ترین موارد در گفتار درمانی کودکان است. بسیاری از والدین از مراجعه به گفتاردرمانگر امتناع می ورزند و می گویند که در کودکی به تنهایی صحبت کرده اند. اگر لازم است بدانید، این تاخیرهای زبانی می تواند نشان دهنده ناتوانی باشد و تاخیر در مراجعه می تواند در زندگی فرزند شما اختلال ایجاد کند. بنابراین اگر رشد زبانی کودک به تاخیر افتاد، به والدین توصیه می شود از گفتار درمانی کمک بگیرند. گفتاردرمانگران با بررسی عوامل مختلف والدین را راهنمایی می کنند که آیا فرزندشان به درمان نیاز دارد یا با تمرینات ساده در خانه به او کمک می کند.

مشکلات گفتاری در کودکان نیز می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی، آسیب های مغزی، سندرم های مختلف یا نحوه برخورد والدین با کودکان باشد. ارجاع به گفتار درمانی کودکان به والدین کمک می کند تا در اسرع وقت علت اختلال گفتار را درمان کنند.

اگر شما نیز احساس می کنید که فرزندتان دچار تاخیر در گفتار یا لکنت زبان و سایر اختلالات گفتاری و زبانی است، باید در اسرع وقت برای گفتار درمانی اقدام کنید تا هر چه سریعتر روند درمانی کودک شما آغاز شود.

گفتار درمانی در بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان نیز به دلیل مشکلات گذشته یا بیماری هایی مانند سکته مغزی در صحبت کردن یا بلع مشکل دارند. مشکل این مشکلات مستلزم صحبت در مورد گفتار درمانی است.

درمان تمام اختلالات گفتار و زبان در گفتار درمانی بزرگسالان ممکن است کاملاً موفقیت آمیز نباشد. اما باید بدانید که بسیاری از بیماران پس از ارجاع به گفتار درمانی بزرگسالان، پیشرفت های چشمگیری در درمان اختلالات گفتاری خود مشاهده کرده اند.

در برخی از اختلالات گفتاری، ممکن است افراد از دوران کودکی به این اختلال مبتلا بوده باشند، اما به دلیل عدم درمان، همچنان تا بزرگسالی از آن رنج می برند. یکی از شایع ترین اختلالات لکنت زبان است که اغلب در دوران کودکی به دلایل مختلف ظاهر می شود. اگر لکنت در دوران کودکی درمان نشود، در بزرگسالی فرد را آزار می دهد. گفتار درمانی بزرگسالان در زمینه لکنت نیز تا حد زیادی به فرد در بهبود این اختلال کمک می کند.

بنابراین باید گفت که گفتار درمانی در درمان بسیاری از اختلالاتی که از دوران کودکی با افراد همراه است نیز کمک می کند. روش درمانی گفتار درمانی بزرگسالان پس از انجام چندین آزمایش توسط گفتاردرمانگر تعیین می شود.

اگر شما هم در صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، می توانید با مراجعه به کلینیک افق سلامت از خدمات گفتار درمانی بزرگسالان بهره مند شوید.

فواید گفتار درمانی

گفتار درمانی نوعی توانبخشی است که به درمان یا کاهش مشکلات زبان، گفتار و بلع کمک می کند.

ارتباط با دیگران یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است. گفتار درمانی به افراد کمک می کند تا به صورت کلامی و غیر کلامی ارتباط برقرار کنند.

عدم توانایی در تلفظ صحیح کلمات، مشکل در تلفظ کلمات، لکنت زبان و غیره. - اینها مواردی است که اعتماد به نفس فرد را کاهش می دهد و او را از کنار آمدن با بسیاری از موقعیت ها باز می دارد. گفتار درمانی به این دسته از افراد کمک می کند تا اعتماد به نفس و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را بازیابند.

گفتار درمانی به کودکان مبتلا به سندرم داون، اوتیسم یا افراد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با محیط خود ارتباط برقرار کنند.

در گفتار درمانی کودکان، گفتاردرمانگر والدین را در تمرینات راهنمایی می کند تا بتوانند درمان را در خانه زیر نظر داشته باشند و کودک سریعتر بهبود یابد.

گفتار درمانی نه تنها برای درمان اختلالات گفتار و زبان، بلکه برای کمک به افرادی که به دلیل بیماری یا فلج صورت و دهان در بلعیدن غذا مشکل دارند کمک می کند تا از طریق توانبخشی دوباره توانایی بلع غذا را به دست آورند.


رجوع به مقاله: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.