باز کردن دروازه‌ها برای بام سبز لاهیجان از طریق استفاده از این نکات آسان

 

این را هم یادتان باشد جنگلنوردی در عمق جنگل دالخانی رامسر کار افراد بیتجربه نیست. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است. این چشمه زیبا به صورت چاله ای بیضی شکل و مانند یک تشت دیده می شود و در اثر فرونشست در سطح تشکیلات آهکی شکل گرفته است. این آبشار در فاصله 20 کیلومتری گالیکش و 3 کیلومتری جاده اصلی مشهد - گرگان و در کنار روستایی به همین نام واقع است. گالیکش یکی از شهرستانهای استان گلستان است که در حد فاصل بین شهر مینودشت و کلاله در جادهی ترانزیت مازندران-خراسان، قرار دارد. هر ساله، تعداد زیادی از گردشگران استان گیلان به بام لاهیجان می آیند و مجذوب زیبایی های بام لاهیجان می شوند.در بام سبز لاهیجان، شهربازی، بستنی فروش، رستوران و کافه وجود دارد و شما می توانید هم تفریح کنید و هم یک خوراکی خوشمزه بخورید.در بالای بام سبز لاهیجان، تله کابین لاهیجان قرار دارد که از بام لاهیجان به سمت «قله تاج خروس» کشیده شده است. این منطقه یکی از جذابترین جاهای دیدنی گلستان است و تجربهای از حضور و زیستن را در بالای ابرها به گردشگران هدیه میدهد که به راحتی قابل بیان نیست و باید حتما تجربه شود. در بخش بالای آبشار درختان به صورت سایبان بر روی آب قرار گرفتهاند و صحنهای بینظیر ایجاد شده است. آرامگاه شمس المعالی قابوس بن وشمگیر در این استان و در بالای تپه ای در میان پارک بزرگ شهر گنبد کاووس قرار گرفته است. این کاخموزه در دو طبقه تعریف شده است که در طبقهی همکف ۳۰ نفر از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دورهی پهلوی در آن معرفی شدهاند و در طبقهی بالا ۱۰۰ قلم از لوازم و اشیای مربوط به استراحتگاه خانواده پهلوی نمایش داده میشوند.

این منطقه ۱۶۸ هکتاری آب و هوایی مطبوعتر از شهر گرگان دارد و انواع پوشش گیاهی از جمله درختان و گیاهان بلوط، افراپلت، نمدار، انجیلی، گیلاس وحشی، ممرز، درختچههای تمشک، کوله خاس، ازگیل، کاج، ولیک، سرو، ماگنولیا، شمشاد به همراه حیواناتی از جمله گراز، شغال، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، سهره، ریسک، جغد را در خود جای داده است. مجاورت این آبشار با آبشار گلستان ارزش گردشگری ویژه ای را به آن داده است. بهترین خوردنیهایی که میتوانید در مازیچال سراغ بگیرید لبنیات تازه است. برای پیدا کردن چشمه گتوسرون میتوانید از مردم بومی کمک بگیرید. در این منطقه میتوانید تفریحاتی چون کوهنوردی داشته باشید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. در ادامه محبوب ترین و معروف ترین مکان هایی که باید حتما در آن ها توقف کنید و حسابی لذت ببرید را به شما معرفی میکنیم. اگر تجربه خاصی از این مکانها دارید و یا جاهایی را دیدهاید که در این راهنما نیامدهاند، حتما برای ما بنویسید تا نوشتهمان را کاملتر کنیم. دیوار بزرگ جرجان یا دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شدهاست، دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوههای گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه مییافتهاست. این آبشار در 7 کیلومتری جنوب شهر خان ببین در روستای به همین نام واقع می باشد و جمعاً 12 آبشار کوچک و بزرگ را دربرمیگیرد. یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده است به نام کاخ اختصاصی یا کاخ سلطنتی گرگان هم شناخته میشود. این بنا در سال ۱۳۴۳ به عنوان موزه گشوده میشود و تا سال ۱۳۶۱ دایر میماند و پس از بازسازی دوباره افتتاح میشود.

این بنا که در دو طبقه به سبک اروپایی ساخته شده، در سال ۳۱۷ به دستور رضاخان در کنار مجموعهای از ساختمانهای اداری در آن سالها از جمله شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر و اداره پست گرگان بنا شد. ییلاق جنت رودبار در ارتفاعات قرار گرفته است و در کنار دشت های زیبا و بنفش گل گاو زبان خود، با پوشش جنگلی انبوه، مزارع تماشایی، آبشارهای متعدد و چشم اندازهای خیره کننده و مه غلیظی که هر از گاهی روستا را در بر می گیرد، از گردشگران و مردم دلبری می کند. به غیر از این بازار، دوشنبه بازار بندر ترکمن هم از بازارهای محلی محبوب مردم محلی و گردشگران است. در طول جنگ جهانی دوم متفقین برای جلوگیری از شکست اتحاد جماهیر شوروی از قوای آلمان روزانه با ۷۵ قطار ادوات نظامی و تسلیحات را از بندر شاهپور (بندر امام خمینی فعلی) به بندر شاه (بندر ترکمن فعلی) میرساندند و بهطور متوسط هر ۲۵ دقیقه یک قطار از روی پل ورسک عبور میکرد. در زمان جنگ جهانی دوم، هیتلر از دولت ایران خواست که تمام پلها و تونلهای کشور را برای جلوگیری از کمکهای نظامی و غذایی متفقین منفجر کند. اگر می خواهید به آبشار دودوزن بروید، بهار و تابستان بهترین زمان است. اگر از شلوغی ها و آلودگی های شهری و مشغله های زندگی خسته شده اید و به دنبال طبیعتی در میان جاهای دیدنی گرگان هستید تا بتوانید آرامش را در آن پیدا کنید و از سکوت و هوای مطبوع آن لذت ببرید، طبیعت سردانسر از بهترین گزینه های گردشگری برای شما محسوب می شود. میتوانید در گردشتان از تماشای اسبهای وحشی و دامهای در حال چرا لذت ببرید. برای اقامت میتوانید در اطراف آبشار چادر بزنید و کمپ کنید یا به شهرهای اطراف آبشار مانند شهر شفت رفته و در اقامتگاههای انجا شب را سپری کنید.

تکمیل اصلاح قوس پرحادثه گردنه بید سرخ نیازمند اعتبار 6 میلیارد ریالی ... در مسیر رسیدن به آبشار رنگو امکانات رفاهی مورد توجهی وجود ندارد و بهتر است با عبور از روستای توشن مواد مورد نیاز را برای ادامه سفر خود از جمله آب و مواد غذایی ار تهیه کرده و سپس به سمت مقصد خود که آبشار رنگو از جاهای دیدنی گرگان است حرکت کنید. لوکسترین هتل گرگان، هتل قصر بوتانیک گرگان است که در ۱۰ کیلومتری جاده گرگان به ساری قرار دارد. آرمگاه مختومقلی که بنایی امروزی است، در ۱۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. این بنایی تاریخی در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. این آبشار تماشایی تا چند سال پیش که هیچ امکاناتی نداشت نیز یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت به شمار می رفت اما امروزه با داشتن امکانات تفریحی مناسب یکی از تفرجگاه های استان گلستان است که بسیاری از علاقه مندان را به سوی خود می کشاند. این تفرجگاه با داشتن امکاناتی برای جلب توریست از نقاط مهم تفرجی استان گلستان محسوب می شود. این آبشار یکی از آبشارهای مهم پارک ملی گلستان است. اگر رمان معروف نادر ابراهیمی «آتش بدون دود» را خوانده باشید، شاید برایتان جالب باشد بدانید که اینچه برون محل اصلی وقوع حوادث این رمان هفت جلدی است.

این آبشار در میان دره ای جنگلی قرار گرفته است و در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی کبودوال چندین آبشار کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد. آبشار زیارت همچنین با نام آبشار انزوان نیز شناخته می شود که در انتهای یک دره باریک که توسط درختان انبوده و جنگلی پوشیده شده، واقع شده است. آبشار به ارتفاع ۸۱ متر از یک مکان رفیع و بلند به کف دره میریزد و چون در محل ریزش از بین درختان ملیچ که گاهی ملیج و ملچ هم گفته می شود می گذرد به لاملیچ شهرت یافته است. در نماو جلوی قوس یک نوار به پهناى 18 سانتیمتر و عمق 5 سانتى متر به فرم مقعر لبه طاق نما را مزین کرده است .در وسط دیوار پشت طاق نما، پنجره اى تعبیه شده که کف آن از کف فعلى اتاق یک متر فاصله دارد. ساختمان ورودی باغ، به صورت دو طبقه از آجر، گچ، خاک و لایهای از رنگ زرد ساخته شده است و طبقه همکف این ساختمان از یک درب چوبی و دو ستون آجری با طاق های هلالی و نیم دایره و طبقه اول از درب و پنجره هایی چوبی و یک تراس با نرده های خراطی تشکیل شده است. از دیگر ویژگی های خاص این آبشار، فرم خاص صخره ها و سنگ هایی که به صورت نیم دایره ای شکلی، محیط آبشار را پوشانده اند. اگر به شمال کشور سفر کردهاید و به دنبال جاهای گردشی تنکابن هستید، آبشار سنگ بن چشمه را اصلا فراموش نکنید. برای رسیدن به این چشمه باید جاده چشمه نیلبرگ در شمال شرقی چشمه گل را دنبال کنید. در رابطه با نام گالشکلام اینگونه می باشد که از دو واژه گالش و کلام تشکیل یافته که گالش به معنی دامدار کلام نیز به معنی محل نگهداری دام ها می باشد.

پارک جنگلی ناهار خوران : پارک جنگلی ناهار خوران قسمت مهمی از جنگل های هیرکانی کشور واقع در شهر گرگان را تشکیل می دهد. و در تفرجگاه پارک واقع شده است. شهر گرگان از شمال با آق قلا، از جنوب با کوههای البرز، از شرق با علی آباد کتول و از غرب با کردکوی و بندر ترکمن همسایه است. انواع دستبافهای ترکمن مانند قالی و قالیچه، پشتی، نمد، زیورآلات، روسری و پوشاک ترکمن از مهمترین سوغات استان گلستان هستند. دارای 5/19 متر ارتفاع است و از آبشارهای صخره ای استان گلستان بشمار میرودمحیط اطراف این آبشار زیبا پوشیده از درختان پهن برگ میباشد. این آبشاری زیبا با 28 متر ارتفاع از شاهکارهای خالق یکتا در شهرستان رامیان میباشد. آبشاری در وسط جنگلی بکر و دست نخورده بین دو کوه قرار دارد و منظره ای زیبا را خلق کرده است؛این آبشار از جمله آبشارهای شهرستان رامیان میباشد و کمی بالاتر از چشمه نیلبرگ واقع شده است. درست از وسط منطقه النگدره رودخانه ایی با نام قلاشی از قسمت جنوبی پارک آغاز می شود و تا شمال پارک امتداد می یابد که در مجاورت این رودخانه سه چشمه نیز قرار دارد. از وسط جنگل و از قسمت جنوبی تا شمال آن، رودخانه ملاشی جریان دارد. آبشار آب پری در ارتفاعات جنگل قرار دارد، آبشاری که شباهت چندانی به آبشار ندارد، چون بخشی از سنگ های کوه براثر رانش زمین درشیب تند کوه جمع شده اند و آب کمی از لابه لای این سنگ ها در جریان است. در حیاط موزه نیز سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ قمری وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نیست.

در حال حاضر برای سکونت نگهبان فعلی قلعه، اتاق بازسازی شده ای از سیمان، ملات و سنگ لاشه، ساخته شده و یک ورودی هم در بخش شمال شرقی، راه ورود به درون قلعه است. بخش شاه نشین: دکتر ستوده بخش شاهنشین که معمولا مهمترین بخش قلعه است را در قسمت غربی و در انتهای آن معرفی میکند. مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی، از مفاخر فرهنگی کشور است که درت عبیری او را فردوسی ترکمنها مینامند. نام قدیمی گرگان استرآباد بوده است که در سال 1316 به گرگان تغییر یافته است. فیلبند از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران است که به بام شرقی این استان معروف شده. شهر گرگان و منطقه پیرامون آن در سال 1376 به صورت رسمی به استان گلستان تبدیل شد. اگر شما نیز به دیدن آبشار ها علاقمند هستید، به شما پیشنهاد می کنیم تا از آبشار رنگو دیدن کنید؛ آبشاری که به صورت دایره وار به دلیل اختلاف ارتفاع در سطح زمین، از بالادست به سمت پایین سرازیر و در نهایت جاری می شود. پل علیآباد پایین قدمت زیادی دارد و شاهدی بر روزگاران مردم روستای علیآباد از گذشته تا به امروز است. این آبشار با وجود ارتفاع کم، ساختار نیمدایرهای جالبی دارد که باعث جذابیت آن شده است. در این خانهها اتاقهای تودرتو، دالانها و شومینههای هر اتاق منحصربهفرد و تماشاییاند. در این منطقه ییلاقی همانند سایر نقاط عشایرنشین غذاهای محلی خاصی تهیه میشود که از جمله آنها پندیره ویسوج - سوجا دیله - قورما - قورتماج - سیرجینه - کله پلو - پته - قوزلی بریان و … مسیر دسترسی به آبشار دودوزن در فصلهای پاییز و زمستان کمی لغزنده میشود. چرا که این دریاچه سفید پوش، زیبایی های خاص خودش را همچنان به رخ می کشد.

در مجاورت این روستا چشمه ای وجود دارد،که در مسیر خود با این آبشارهایی کوتاه و بلند تا ارتفاع 20مترو غارهای آهکی ،مناظری بسیار جذاب و دیدنی خلق کرده است. این پارک که وسعت آن صد و هشتاد و پنج متر می باشد، در میان خانه های مسکونی قرار گرفته است و البته آب و هوایی خنک تر از قسمت مسکونی این منطقه دارد. و البته نیسان آبی که بسیار مشکل گشاست. البته برای اقامتتان میتوانید از خانههای محلیها نیز استفاده کنید. شما میتوانید در آنجا ضمن لذتبردن از تفریحات هیجانانگیز آبی، اقامتی ناب و خاطرهانگیز را هم را تجربه کنید. اگر با خودروی شخصی سفر میکنید، میتوانید با استفاده از جیپیاس و اپلیکیشنهای موبایل جاده اسالم خلخال را به راحتی دنبال کنید. این سهراهی را به سمت روستای صیقلسرا دنبال کنید و پس از آن وارد روستای اوویار شوید. ارتفاع بنا به همراه پی آن نیز ۷۲ متر است و به واسطه اینکه در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران قرار گرفته و بلندترین برج تمام آجری جهان است، از سایر جاذبه های ایران متمایزتر است. سبک معماری بنا شیوه رازی است و از جمله سازه های معماری ایران است که وجهه ای جهانی دارد و به عنوان بهترین اثر تاریخ مهندسی بشر شناخته می شود و دلیل ساخت آن هنوز هم مشخص نیست و تنها سوالاتی بی جواب درباره آن وجود دارد. از سویی بهخاطر وجود روستاهای در مسیر دیوار و همچنین زمینهای کشاورزی روی آن، میراث فرهنگی عملا با چالشی جدی برای ثبت جهانی این میراث عظیم روبهرو است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.