بازی سی و سه پل اصفهان

 

۱۱۰ متر از دیدگاه گستردگی کمتر از یک دهم میدان نقش جهان پهنه دارد. ۷. نکته جالب درباره ساخت این مسجد تاریخی که اهالی یزد نیز به آن اشاره میکنند، استفاده از خاک کربلا و گلاب در مصالح مسجد است. شاید جالب باشد بدانید که این بنا که بر اساس مدارک و شواهد موجود اعلام شده است در دورۀ ساسانیان و در زمان پادشاهی قباد ساسانی بنا شده به طور تمام و کمال از ملاط خاک رس و آب ساخته شده است. ساروج یکی از مصالحی است که در معماری ایران از گذشته استفاده میشدهاست. از برخی اتاقها برای برگزاری جلسات و از بعضی دیگر برای استراحت یا پذیرایی مهمانان استفاده میکردند. خیابان سنگفرش عریض میانی برای کاروانها و سوارهها، پیادهراه طبقه اول پل، دو راهرو دو طرف پل که مسقف بودهاند و سقف این راهروها که نردههایی داشته است و در زمان طغیان رودخانه منظرهای بسیار گیرا میساخته است. مثلا زمان برگزاری جشن نوروز مردم شهر دست به دست هم میدادند و پل را چراغانی و آینهبندان میکردند. دلیل نامگذاری هم این است که تصویر ۲۰ ستون بر روی آب استخر مقابل عمارت منعکس شده و به ۴۰ستون تبدیل میشود. تزئینات و معماری عمارت عالی قاپو بهحدی زیباست که ماتومبهوت آن خواهید شد. این شهر توریستی، آنقدر مهم و زیباست که هر روزه، عده زیادی برای اجاره سوئیت در اصفهان با هم رقابت میکنند. در این کاخ باشکوه بخشهای مختلفی برای تماشا وجود دارد. ترکیب باشکوه آجرکاری و کتیبه های گرانبها با کاشی های معرق با خط کوفی زاویه دار یک اثر هنری بزرگ را گرد هم میآورد. گویا معمار این شاهکار هنری ایرانی شیخ بهایی دانشمند بزرگ کشور است.

مسجد جامع یا مسجد جمعه ی اصفهان با دربرداشتن مجموعه ای از ادوار مختلف اسلامی از نظر فنی و هنری اهمیت بسیاری دارد و از مهم ترین و قدیمی ترین ابنیه ی مذهبی ایران است که دارای شهرت جهانی است. پلهای زیبا از رودخانه ساده آن عبور کرده و صدها گنبد و مناره خط افق را برجسته میکنند. پس احتمالاً این مسیر را برای عبور بانوان در نظر گرفته بودند تا تردد آنها آسان باشد. راه ورودی و خروجی قنات در هر دو سمت توسط عبور از مسیر پلهکانی میسر شده است و در تمام طول راهآب نورگیرهایی جهت تأمین روشنایی داخل کاریز تعبیه شده است. این بازتاب یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری مسجد امام به شمار میآید. در حقیقت میتوان آن را پاتوق کسانی دانست که به هنر و هنرمندی علاقه دارند. این جریان تا هنگام شکل گیری انقلاب و یکی شدن اداره جهانگردی و فرهنگ و هنر سابق و روی کار آمدن اداره ارشاد ادامه داشت. اگر قصد اقامت چند روزه در نزدیکی کاخ هشت بهشت را دارید به صرفه ترین هتل ها عبارتند از: هتل آپارتمان باران اصفهان، هتل یک ستاره نقش جهان، هتل دو ستاره جهانگردی و هتل سه ستاره توریست بهترین گزینه ها هستند. این ایوان از مقابل اتاقهای پنج درب و سه درب میگذرد.

آشنایی با فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهانفرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با کد یاتا IATA دارای 81 پرواز در 33 مسیر مختلف بین المللی می باشد که محبوب ترین مسیرهای آن شامل تهران، مشهد، اهواز، جزیره کیش و آبادان است، این فرودگاه اصفهان پس از مذاکرات فراوان در سال 1389 ترمینال بار هوایی آن تأسیس شد بهگونهای که امروز هواپیماهای این فرودگاه علاوه بر حمل و نقل انسان، در کمترین زمان اجناس مختلف را به نقاط مختلف ایران و جهان می رسانند. باغ بزرگتر که باغ اندرونی است، شامل حرمسرا، عمارت هشتی، عمارت طنبی، مطبخ، آب انبار و البته اصطبل و برج دیدهبانی میشود. این عمارت در عین عظمت، ظاهری بسیار ظریف و زیبا دارد. با خرید بلیط هواپیما اصفهان می توانید در کمترین زمان خود را به این شهر زیبا برسانید. شما تا به حال عاشق شدید؟ غذاهای خوشمزه یزدیها بسیار عالی بوده و حتما عاشق تکتک غذاهای محلی این شهر خواهید شد. جدای از آرامش و جذابیتی که بازدید از این خانه ها برای شما به ارمغان می آورد، خوردن غذاهای سنتی و اصیل ایرانی و امتحان نوشیدنی های مختلف فرصتی است که خانه دهدشتی در اختیار شما قرار می دهد. برای کاهش هزینه های سفر می توانید بلیط اتوبوس اصفهان را خریداری نمایید.

در این بازار میتوانید انواع صنایعدستی سنتی اصفهان، شیرینیهای خوشمزه و تابلوفرشهای نفیس را خریداری کنید. در سفر به اصفهان می توانید از این مجموعه بازدید کنید و لحظات خوب وخوشی را کنار دوستان و خانواده خود سپری کنید. دخمه گلستان 25 متر قطر دارد و ارتفاع دیوار آن از سطح تپه 6 متر است. این منارهها ارتفاعی معادل ۵۲ متر دارند و قطر آنها به ۸ متر میرسد. یکی دیگر از قسمت های سی و سه، یک ساختمان کوچک است که از جنس آجر بوده و به یاد یکی از شعرای گرانقدر اصفهانی؛ یعنی کمال الدین اسماعیل ساخته شده است. در واقع هر قسمت از این بنای تاریخی به مرور زمان و توسط بانیان متعددی ساخت و مرمت شده است.پایه اصلی مسجد جامع یزد در عصر ساسانی، روی یک آتشکده بنا شد و بنای امروزی، از دوره قاجار بهجای مانده است. در حقیقت اواخر سلطنت صفویه تا اواخر دوران قاجار را میتوان دوران سیاه نقش جهان دانست. تا چند قرن بعد از اسلام هم عموم اهالی زتشتی بوده اند. طراحی با الگوی حیاط مرکزی، رعایت محرمیت ها، تزیینات شاخص در نماهای رو به حیاط، عدم استفاده از تزیینات در نماهای خارجی، ورودی با طراحی هشتی و رعایت سلسله مراتب تا رسیدن به فضای حیاط و نوع چیدمان فضاها در پیرامون حیاط مرکزی از جمله مواردی هستند که می توان به منزلهٔ وجوه اشتراک این خانه ها با خانه های مسلمانان از آنها نام برد. در صورت تمایل به خرید با استفاده از کادر سبز رنگ سمت چپ آن را به سبد خرید اضافه کنید. متراژ اتاقها حدود ۲۵ مترمربع است و غیر از اتاق یک نفره، ظرفیت پذیرش سرویس اضافه برای یک نفر (به صورت تشک) در همه اتاقها وجود دارد. اتاق شاه نشین در این عمارت تاریخی، به اتاق جلسات اختصاص داده شده است و در سالنی سنتی با پنجره های کوچک و چوبی که در قدیم از شیشه ای رنگی برای آن استفاده می شد، پارادوکسی از میز و صندلی های آینده دیده می شود ولی با این همه زیبایی، برخی شیشه های خانه دهدشتی اصفهان چنان سرد و بی روح هستند که گویی به این عالم تعلق ندارند.

بالاترین: منظره ای از تهران از پارک چیتگر گویا از این ساختمانها برای ایجاد امنیت در منطقه استفاده میکردند. این سالن در سالهای پیشین، اتاق یَزشنگاه (مکانی برای مراسم تهیه شربت مقدس هوم) بوده است.در همه جای این ساختمان از طاق گهوارهای استفاده شده است. این کلانشهر ایران به سیستم مترو مجهز بوده و شما به سادگی قادرید که از این وسیله حمل و نفلی استفاده نمایید و در ایستگاه مترو امام حسین پیاده شوید. با بهره گیری از ارتفاع زیاد مناره ها به واسطه اعمال نورپردازی میتوان قابلیت دیده شدن و شاخص شدن از فواصل خیلی دور را نیز فراهم کرد. 5.از زیباییهای ظریف دیگر میتوان به حاشیه و خطوطی اشاره کرد که طرح اصلی را در بر گرفتهاند و به عبارتی آن را قاب می کنند. طرح میدان نقش جهان احتمالا با الهام از نقشه های قدیمی تر در اصفهان ( میدان عتیق دوران آل بویه) و تبریز (میدان حسن پادشاه) و قزوین (میدان عالی قاپو) و به دست معماران، استاد محمدرضا و استاد علیاکبر اصفهانی اجرا شده است که اسم آنها بر سر در بناهای میدان دیده می شود. در حقیقت مردم عادی اجازه استفاده از این مسجد را نداشتند. گویا از این میدان برای برگزاری جشنهای ملی مختلف همانند نوروز استفاده میکردند. اگر اسناد صحت داشته باشند، تونل میدان نقش جهان فقط برای تردد بانوان تعبیه شده است. اگر قصد دارید ایام تعطیل خود را در اصفهان سپری کنید، خوب است که از این بنای فوق العاده زیبا نیز دیدن به عمل آورید. به نوشته برخی از این سفر نامه ها، بسیاری از مذاکرات تاریخی که بین دولتمردان ایران و فرستادگان خارجی انجام می شد در همین میدان نقش جهان صورت می گرفت. اما متاسفانه در طول تاریخ و با گذشت زمان، به دلیل جنگ هایی که صورت می گرفت و همچنین علاوه بر آن، عوامل طبیعی نیز باعث وارد شدن خسارت هایی به عمارت عالی قاپو اصفهان می شد.

اما مسجد جامع فعلی در زمان “فتحعلی شاه قاجار” به صورت بنایی واحد ساخته شد. پس از حدود 14 سال یعنی تا سال 1025، ساخت بخش عمده بناهای اطراف میدان نیز به پایان رسید. عمارت عالی قاپو با حدود هزار و ۸۰۰ متر زیربنا، 6 طبقه دارد. این عمارت را میتوان همان کاخ شاهنشاهی دانست. از نامهای دیگر این پل میتوان به «پل جلفا» و «پل عباسی» اشاره کرد. پس از انقلاب، این مسجد به مسجد امام تغییر نام پیدا کرد. این آکواریوم که یکی از جذابترین جاهای دیدنی اصفهان است که تجربه سفر به دنیای زیر آب را به شما هدیه داده و با بازدید از آن میتوانید با زندگی جانوران زیر دریا بیشتر آشنا شوید. در نقش جهان میتوانید ساعتها سرگرم شوید. اگر سوار بر اتوبوس شدید نیز در ایستگاه امام حسین پیاده شوید. پس اگر قصد دارید این مقصد زیبا را برای ایام مختلف سال انتخاب کنید، بار سفر خود را آماده کنید تا نحوه سفر به یزد را به شما معرفی کنیم. این امر هم اکنون نیز به قوت خود باقی ست و ارمنی های جلفا برای انجام کار های اداری خود به این اماکن مراجعه می کنند. آمدهاست: «خانهپاشا» حاکم تحت امر دولت عثمانی که به جهت ضعف حکومت مرکزی ایران از کرکوک به کردستان تاخته، «علیقلیخان اردلان» والی کردستان را مجبور به عزیمت به اصفهان میکند و در طول مدت حکمرانیش در کردستان، مسجد و مدرسهای بزرگ و دو منار رفیع را در سنندج بنا میکند، بعد از پایان حکمرانی وی و پسرش این بناها به دست والیانی که پادشاهان صفوی منصوب کرده بودند، تخریب میشود. شما در این موزه میتوانید از آثاری مانند نسخ خطی مربوط به قرن چهارم هجری قمری، نگارگری، ظروف کاربردی و تزیینی، ظروف چینی سفید و آبی که به سفارش شاه عباس ساخته شده بود، قالیچههایی با طرح محرابی و درهای چوبی منبت و خاتمکاری شده متعلق به دوره صفویه و غیره دیدن کنید.

همچنین میتوانید دستخط زیبای استاد علیرضا عباسیر را بر کتیبه این مسجد مشاهده کنید. این میدان بیشترین تراکم بناهای تاریخی در یک مکان را دارد. سی و سه پل از معروف ترین و شناخته شده ترین بناهای تاریخی و همچنین جاذبه های گردشگری اصفهان است. این مراسم در تاریخ سیزدهم ماه ژانویه سال میلادی مصادف با ۲۴ دی سال شمسی در کنار سی و سه پل اصفهان توسط ارمنیان ایران در زمان صفویان، برگزار می شده است. هربار که نام اصفهان این شهر فرهنگی عرصه هنر و تاریخ ایران را میشنویم، به یاد میدان بزرگ 500 متری آن میافتیم که در کنار آن میتوانید چهار اثر تایخی این شهر عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، سردر بازار قیصریه و بیش از 200 حجره دو طبقه را از نزدیک مشاهده کنید و لذت ببرید. در قیاس با میدان کنکورد پاریس نیز میدان نقش جهان از دیدگاه تاریخی برتری دارد و پس از میدان تیان آنکمن در پکن دومین میدان بزرگ جهان به شمار می رود. لازم به ذکر بوده که برای گردش و بازدید در این باغ موزه بزرگ که مساحتی 67 هزار متر مربعی داشته و تنها کاخ چهلستون آن 2 هزار متر مربع متراژ می باشد، نیازمند حداقل 1.5 و حداکثر 2.5 ساعت زمان هستید. مجتمع تجاری آزادی اصفهان همهروزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب باز است.

این قسمت از سالن با آینه معرق و آینه های بزرگ، تزیین شده اند. در آخر سالن دو پایه به بلندای 12 متر کار گذاشته که مقابل تالار آینه است. به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است. به همین خاطر دستور ساخت بنای امروزی میدان نقش جهان را صادر کرد. در ادامه شما را با بخشی از این تفریحات بیشتر آشنا خواهیم کرد. این هتل با بهره برداری از موقعیتی ویژه از لحاظ جغرافیایی، آماده ارائه خدمات به میهمانان عزیز می باشد. به علاوه تزیینات معماری در نقاط مختلف کشورمان به ویژه در مناطق کویری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با نوع نگرش و نیازها رابطه مستقیم دارد. بازارهای تاریخی یزد هنوز در بین مردم این دیار اهمیت دارای ویژه ای است. این عمارت در دو طبقه ساخته شده و می توان گفت که مرز مشترک بین دو باغ اندرونی و بیرونی است. یک نکته بسیار جالب در این عمارت همین ترکیب شکوه و ظرافت است. جالب اینکه تا سال 67 که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شد، باغ چهلستون همچنان تغییر نام نداده بود و همان کاربری اجاره ماشین برای سفر سابق را داشت. میدان نقش جهان که بعد از انقلاب اسلامی نام رسمی آن میدان امام شد همانند زنجیری چهار اثر تاریخی بی نظیر را به هم پیوند داده است : مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام اصفهان، سردر قیصریه و بازار قیصریه اصفهان و کاخ عالی قاپو، علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده است که عموما جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.