معرفی انواع توپولوژی های شبکه های کامپیوتری + نقاط ضعف و قدرت

توپولوژی شبکه چیست؟ توپولوژی های شبکه (Network Topologies) مثل استخوان بندی شبکه هستند. روشهای به هم بستن کامپیوترها به هم در شبکه ها با استفاده از کابل ها یا بدون کابل ها در بحث شبکه های کامپیوتری با عنوان توپولوژی شبکه شناخته می شوند. توپولوژی خطی ، توپولوژی ستاره ای ، توپولوژی حلقوی ، توپولوژی های ترکیبی و ... از جمله مهمترین این همبندی های شبکه هستند. امروز در خصوص انواع توپولوژی های شبکه با هم صحبت می کنیم و شما بعد از خواندن این مقاله ، همه توپولوژی های شبکه را به خوبی به همراه مزایا و معایب هر توپولوژی خواهید شناخت. انواع توپولوژی های شبکه ، توپولوژی ستاره ایی (Star) چیست؟ در این توپولوژی کلیه ی کامپیوتر ها به یک کنترل کننده ی مرکزی یا هاب متصل هستند. هرگاه کامپیوتری بخواهد با کامپیوتر دیگری تبادل اطلاعات نماید، کامپیوتر منبع ابتدا باید اطلاعات را به هاب ارسال نماید. سپس از طریق هاب آن اطلاعات به کامپیوتر مقصد منتقل شود. پس اگر کامپیوتری بخواهد اطلاعاتی به کامپیوتر دیگر ارسال نماید، اطلاعات را به هاب فرستاده و نهایتاً هاب آن اطلاعات را به کامپیوتر مقصد میفرستد.

توپولوژی ستاره ای در شبکه

نقاط قوت توپولوژی ستاره ای عبارتند از :

 

   نصب شبکه با این توپولوژی ساده است

   توسعه شبکه با این توپولوژی به راحتی انجام می شود

   اگر یکی از خطوط متصل به هاب قطع شود ، فقط یک کامپیوتر از شبکه خارج می شود.

 

نقاط ضعف توپولوژی ستاره ای عبارتند از :

 

   عملیات کل شبکه به هاب وابسته است. این بدان معناست که اگر هاب از کار بیفتد، کل شبکه از کار خواهد افتاد .

 

توپولوژی حلقوی (Ring) چیست؟

این توپولوژی توسط شرکت IBM اختراع شد وبه همین دلیل است که این توپولوژی بنام" IBM Tokenring " مشهور است.در این توپولوژی کلیه کامپیوتر ها به گونه ای به یکدیگر متصل هستند که مجموعه آنها یک حلقه را می سازد . کامپیوتر مبدا، اطلاعات را به کامپیوتر بعدی در حلقه ارسال نموده و آن کامپیوتر آدرس اطلاعات را برای خود کپی می کند، آنگاه اطلاعات را به کامپیوتر بعدی در حلقه منتقل خواهد کرد وبهمین ترتیب این روند ادامه پیدا می کند تا اطلاعات به کامپیوتر مبدأ برسد. سپس کامپیوتر مبدأ این اطلاعات را از روی حلقه حذف می کند. آموزش نتورک پلاس ، توپولوژی حلقوی یا رینگ در شبکه چیست

نقاط ضعف توپولوژی حلقوی عبارتند از :

 

   اگر یک کامپیوتر از کار بیفتد، کل شبکه متوقف می شود.

   به سخت افزار پیچیده نیاز دارد " کارت شبکه آن گران قیمت است.

   برای اضافه کردن یک ایستگاه به شبکه باید کل شبکه را متوقف کرد.

 

نقاط قوت توپولوژی حلقوی عبارتند از :

 

   نصب شبکه با این توپولوژی ساده است.

 توسعه شبکه با این توپولوژی به راحتی انجام می شود.

   در این توپولوژی از کابل فیبر نوری می توان استفاده کرد.

 

توپولوژی خطی یا اتوبوسی (BUS) چیست؟

 

در یک شبکه خطی چندین کامپیوتر به یک کابل بنام اتوبوسی متصل می شوند . در این توپولوژی ، رسانه انتقال بین کلیه کامپیوتر ها مشترک است . سادگی ، کم هزینه بودن وتوسعه آسان این شبکه ، از نقاط قوت توپولوژی اتوبوسی می باشد . نقطه ضعف عمده این شبکه آن است که اگر کابل اصلی که بعنوان پل ارتباطی بین کامپیوتر های شبکه می باشد قطع شود، کل شبکه از کار خواهد افتاد. آموزش لینوکس ، توپولوژی خطی یا اتوبوسی در شبکه چیست

توپولوژی توری (Mesh) چیست؟

 

در این توپولوژی هر کامپیوتری مستقیماً به کلیه کامپیوترهای شبکه متصل می شود . مزیت این توپولوژی آن است که هر کامپیوتر با سایر کامپیوتر ها ارتباطی مجزا دارد . بنابراین ، این توپولوژی دارای بالاترین درجه امنیت واطمینان می باشد . اگر یک کابل ارتباطی در این توپولوژی قطع شود ، شبکه همچنان فعال باقی می ماند. از نقاط ضعف اساسی این توپولوژی آن است که از تعداد زیادی خطوط ارتباطی استفاده می کند، مخصوصا زمانی که تعداد ایستگاه ها افزایش یابند .

 

توپولوژی توری یا MEsh در شبکه چیست

 

به همین جهت این توپولوژی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست . برای مثال ، در یک شبکه با صد ایستگاه کاری ، ایستگاه شماره یک نیازمند به نود و نه می باشد . تعداد کابل های مورد نیاز در این توپولوژی با رابطه N(N-1)/2 محاسبه می شود که در آن N تعداد ایستگاه های شبکه می باشد.

معرفی توپولوژی MEsh یا Partially MEsh

توپولوژی ترکیبی (Hybrid) چیست؟

 

این توپولوژی ترکیبی است از چند شبکه با توپولوژی متفاوت که توسط یک کابل اصلی بنام استخوان بندی Back bone به یکدیگر مرتبط شده اند . هر شبکه توسط یک پل ارتباطی Bridge به کابل استخوان بندی متصل می شود. این توپولوژی از یک یا چند هاب فعال یا تکرار کننده برای اتصال ایستگاه ها به یکدیگر استفاده می کند . هاب مهمترین عنصر شبکه مبتنی بر توپولوژی درختی است . زیرا کلیه ایستگاه ها را به یکدیگر متصل می کند . وظیفه هاب دریافت اطلاعات از یک ایستگاه و تکرار وتقویت آن اطلاعات وسپس ارسال آنها به ایستگاه دیگر می باشد.

 

معرفی توپولوژی های شبکه

 

در دوره آموزشی نتورک پلاس بصورت مفصل در خصوص انواع توپولوژی های شبکه صحبت می شود و کاربرد ، مزایا و معایب هر یک از این توپولوژی ها بررسی خواهد شد.

۰ ۰

آموزش کامپیوتر ابتدایی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هایی که هر فرد باید در دنیای امروزی به آن مسلط باشد، مطرح است. در این مرحله از آموزش، دانش‌آموزان با مفاهیم اولیه و اساسی کامپیوتر و رایانه‌ها آشنا می‌شوند. این شامل مباحثی مانند سیستم عامل، استفاده از ماوس و صفحه کلید، مرورگر اینترنت و برنامه‌های آفیسی مانند ورد و اکسل می‌شود. هدف این مرحله از آموزش، ایجاد اولین تجربه کاربری با رایانه و ارتقای توانایی‌های کاربری در فضای دیجیتال است.

 

در این دوره آموزشی، دانش‌آموزان با مفاهیمی مانند فایل‌ها و پوشه‌ها، مدیریت اطلاعات، ایمیل و امنیت اینترنتی نیز آشنا می‌شوند. علاوه بر این، آموزش کامپیوتر ابتدایی شامل مباحثی دربارهٔ اصول اولیه برنامه نویسی، تجربهٔ اولیه در زبان‌های برنامه‌نویسی ساده مانند Scratch، و همچنین آشنایی با مفاهیم پایهٔ ریاضیات کامپیوتری است. این دوره‌ها با ارائهٔ فعالیت‌ها و پروژه‌های کوتاه، دانش‌آموزان را ترغیب به اکتساب مهارت‌های پایه در حوزهٔ کامپیوتر و فناوری اطلاعات می‌کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.