انواع گروه های دندانپزشکی


انواع باندینگ دندان: باندینگ دندان یکی از روش های درمانی است که دندانپزشکان برای درمان بسیاری از مشکلات دندانی از آن استفاده می کنند. کامپوزیت یکی از انواع روکش های دندانی است که در دندانپزشکی زیبایی نیز کاربرد دارد زیرا رنگ مناسبی دارد و می تواند ظاهر مناسبی به دندان بدهد.

گزینه های زیادی برای استفاده از کامپوزیت های دندان وجود دارد. هر یک از این ترکیبات ویژگی های خاص خود را دارد و با سایرین متفاوت است. کامپوزیت ها در ویژگی های بیولوژیکی، عملکردی و زیبایی ساختار دندان متفاوت هستند. کامپوزیت دندان می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد، اما برای ماندگاری لمینت دندان باید به خوبی از آن مراقبت کنید.

اگر می خواهید لبخندی زیبا برای همیشه داشته باشید، ونیرهای کامپوزیت ممکن است گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. با توجه به تنوع مدل های موجود، بهتر است قبل از روی آوردن به ترکیب دندانپزشکی انواع آن را بشناسید و بر اساس آن انتخاب بهتری داشته باشید.

پروسه استفاده از کامپوزیت های دندان کوتاه است، بنابراین می توانید پس از مصرف کامپوزیت به زندگی خود بازگردید. درمان با استفاده از کامپوزیت های دندانی نسبت به سایر درمان های دندانی هزینه کمتری دارد.

کامپوزیت ونیر چگونه استفاده می شود؟

دندانپزشک ابتدا دندان های شما را تمیز کرده و آنها را برای استفاده از ونیرهای کامپوزیت آماده می کند. دندانپزشک شما یک لایه بسیار نازک از مینای دندان را برمی دارد تا به چسبیدن مواد به دندان کمک کند. اگر دندان های شما نیاز به تنظیمات جزئی دارند، فقط تنظیمات جزئی روی دندان های شما انجام می شود.

همچنین، همه چیز به نوع ترکیبی برای دندان شما بستگی دارد. اما معمولاً دندانپزشک مواد کامپوزیت را با چسب به دندان شما می چسباند. در واقع در این مرحله فقط یک لایه نازک روی دندان اعمال می شود. هنگامی که این لایه روی دندان قرار می گیرد، دندانپزشک آن را با نور درمان می کند تا از تناسب کامل آن اطمینان حاصل کند.

به یاد داشته باشید که می توانید رنگ روکش خود را به صورت جداگانه انتخاب کنید، در این صورت امکان ترکیب چند رنگ وجود دارد، در این صورت می توانید رنگ طبیعی به دندان های خود بدهید. برای حفظ رنگ و سلامت دندان های کامپوزیت باید مسواک و خمیر دندان مناسب کامپوزیت را بشناسید.

در نهایت پس از باند شدن کامپوزیت ها، دندانپزشک می تواند دندان ها را با دستگاه مخصوص تیز کند تا یکدست شوند.

اکثر افراد در حین عمل فیوژن نیازی به بیهوشی نخواهند داشت، اما در صورت نیاز، می توانند بلافاصله پس از عمل به زندگی عادی خود بازگردند.

انواع ونیرهای کامپوزیت بر اساس نوع کاربرد

برای اصلاح ساختار لبخند با کامپوزیت ونیر یا هر روش زیبایی دیگر باید بدانید که کامپوزیت های ونیر به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول ونیرهای مستقیم هستند که از رزین ساخته شده و مستقیماً به دندان شما متصل می شوند. به این ترتیب دندانپزشک زمان زیادی را برای آماده سازی دندان ها صرف نخواهد کرد و روش استفاده از لامینت های مستقیم کمتر تهاجمی خواهد بود.

دسته دوم روکش های باند غیر مستقیم هستند. تفاوت آن با مواد مستقیم این است که به فرآیند خاصی نیاز دارد. دندانپزشک باید دندان های شما را برای استفاده از مواد کامپوزیت آماده کند. سپس ونیرهای کامپوزیت برای دندان‌های شما به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند و در آنجا با روش‌های خاصی آماده می‌شوند. تا زمانی که کامپوزیت دندان شما آماده شود، می توانید از روکش های موقت استفاده کنید. بلافاصله پس از ساخت روکش دندان در لابراتوار، دندانپزشک از شما می خواهد که یک نوبت دیگر با او بگیرید تا بتواند تاج دندان شما را متناسب کند. تفاوت دیگر ونیر باند غیرمستقیم و روکش باندینگ مستقیم این است که روش غیرمستقیم تهاجمی تر است.


معرفی کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت ها تفاوت های ساختاری نیز دارند و به این ترتیب کیفیت آن ها با یکدیگر متفاوت است و دندانپزشکان با توجه به نیاز مراجعین آن ها را انتخاب می کنند.

مواد کامپوزیت معمولاً از شیشه یا سرامیک ساخته می شوند. اجزای کامپوزیت شیشه ای از سیلیکون کریستالی، دی اکسید سیلیکون، شیشه آلومینیوم لیتیوم/باریم و شیشه بوروسیلیکات روی/استرونسیوم/لیتیوم ساخته شده اند.

رزین های سرامیکی نیز از اکسید زیرکونیوم ساخته می شوند. بسته به اندازه و شکل ذرات، پوشش های کامپوزیت را می توان به دسته های زیر طبقه بندی کرد:

کامپوزیت های ماکروفیلد: اندازه ذرات آنها از 5 تا 10 میکرومتر است. استحکام مکانیکی آنها خوب است، اما مقاومت سایش خوبی ندارند.

کامپوزیت های میکروکره: میکروسفرها از سیلیس کلوئیدی با ذراتی به کوچکی 0.4 میکرون ساخته شده اند. کار با این نوع کامپوزیت ها بسیار راحت تر است، اما وزن آن ها کمتر از ماکروفیلدها است، بنابراین مقاومت مکانیکی آن ها کاهش می یابد. بنابراین در جایی که باید فشار را تحمل کنند از آنها استفاده نمی شود.

کامپوزیت های ترکیبی: این کامپوزیت ها ترکیبی از کامپوزیت های میکروفیلد و ماکروفیلد هستند. به دلیل انبساط حرارتی بسیار مطلوب این نوع ترکیب، مقاومت سایشی بالایی از خود نشان می دهد.

کامپوزیت نانوفیلد: اندازه ذرات این کامپوزیت 20 تا 70 نانومتر است. نانوذرات از واحدهای نانو تشکیل شده و به عنوان یک کل عمل می کنند. مقاومت مکانیکی بالایی دارند، بنابراین در برابر سایش مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند. مهمترین چیز در مورد آنها این است که تزئین آنها آسان است.

کامپوزیت ها: این کامپوزیت ها از ذرات سیلیس و زیرکونیوم غیرمجموعه تشکیل شده اند. این مواد در برابر سایش مقاومت کمتری دارند، اما هنگامی که به عنوان پرکننده دندان استفاده می شوند، می توانید مطمئن باشید که ذرات غذا هرگز بین دندان ها قرار نمی گیرند.

طبقه بندی ورق های کامپوزیت بر اساس ویژگی های مصرف کننده

در دسته ای دیگر، کامپوزیت ها را می توان از نظر کاربرد به سه دسته تقسیم کرد:

گلوبال: در بین عموم طرفداران زیادی دارد و قدیمی ترین نوع رزین کامپوزیت است.

مایع: مناسب برای مایعات و برای تعمیرات بسیار کوچک استفاده می شود.

کامپوزیت های باند شده: مواد سخت تر و چسبناک تری دارند و برای دندان های خلفی استفاده می شوند.

با تغییر مواد تشکیل دهنده در کامپوزیت ها، سازندگان خواص آنها را تغییر می دهند. به طور کلی، مواد جامد (بسته بندی شده) محتوای پرکننده بهتری دارند، در حالی که کامپوزیت های مایع پرکننده کمتری دارند.

معرفی کامپوزیت جهانی

این قطعات اولین نوع قطعاتی هستند که در سطح جهانی به نمایش درآمده اند و در بسیاری از شرایط نیز عملکرد مثبتی داشته اند. با این حال، استفاده از آنها در روش های زیبایی خاص، که درمان آن بسیار پیچیده است، محدود است. موارد ذکر شده شامل برش سطوح I، II، III و IV می باشد که در این عمل های زیبایی اهمیت چندانی ندارند و فقط مواردی مانند درمان دندان و عدم حفره در نظر گرفته می شود.

این دسته را نمی توان در موارد زیر استفاده کرد:

جایی که سوراخ شفا خیلی عمیق است.

در مناطقی که زیبایی بسیار مهم است و مینای دندان کافی نیست.

معرفی کامپوزیت های مایع

کامپوزیت های مایع زیرمجموعه ای نسبتاً جدید از مدهای کامپوزیت مبتنی بر رزین هستند و قدمت آنها به اواسط دهه 1990 باز می گردد. این ترکیبات در مقایسه با ترکیبات جهانی، محتوای پرکننده کمتری (35-53 درصد) دارند و در نتیجه پردازش آسان‌تر و از طرفی ویسکوزیته کمتری دارند. در نهایت، مقاومت فشاری و مقاومت در برابر سایش بسیار مطلوب است.

با توجه به ضعیف بودن توان الکتریکی در این نوع کمپرسورها باید در نقاطی که احتمال برخورد زیاد است با احتیاط از آن استفاده کنید. بهترین نکات برای استفاده از این نوع کامپوزیت ها عبارتند از:

ترمیم پوسیدگی های جزئی

جایگزینی رزین پیشگیرانه (PRR)

پوشاندن شکاف ها

حفره های خطی

آسیب های درجه V از NCTSL

مقدمه ای بر ترکیبات مرکب

کامپوزیت های بسته بندی شده برای دندان های خلفی استفاده می شود. برخلاف کامپوزیت های مایع، این نوع کامپوزیت مقاومت بالایی دارد. این نوع کامپوزیت ها محتوای پرکننده بیشتری دارند، بنابراین مقاومت بیشتری در برابر شکست از خود نشان می دهند. اینها ویژگی هایی است که آنها را برای استفاده در عقب بسیار مناسب می کند. در سال های اخیر این نوع کامپوزیت ها به دلیل ویژگی های عمومی برای پرکردن دندان مورد استفاده قرار گرفته اند

ویژگی های بهترین انواع کامپوزیت های دندانی

اکثر افرادی که قصد دارند دندان های خود را ببندند، ایده خوبی از این دارند که از چه نوع ترکیبی برای محافظت از دندان های خود استفاده کنند.

یکی از ویژگی هایی که یک نوع کامپوزیت را از سایر مدل ها متمایز می کند، استحکام و مقاومت کامپوزیت است. استفاده از کامپوزیت با استحکام بالا ضروری است. کامپوزیت هایی که در ترکیب خود «سیلیکات کلسیم» دارند، استحکام زیادی دارند.

هنگام انتخاب اجزاء باید جنبه های دیگر را بررسی کرد. به عنوان مثال، این ترکیب باید بتواند به درستی تشکیل شود تا به راحتی روی دندان های بیمار قرار گیرد.

مواد کامپوزیت باید در مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن در معرض نور LightCure روی دندان خشک شوند.

یکی از نکات اصلی که باید بدان توجه کرد این است که برخی افراد به مواد کامپوزیتی حساسیت دارند. بهتر است کامپوزیتی را انتخاب کنید که این حساسیت را ایجاد نکند.

یکی از ویژگی های متمایز هر مفصل ظاهر طبیعی آن است. به گونه ای که ظاهر دهان و دندان فرد بعد از کامپوزیت غیرطبیعی نباشد.

در کنار تمامی این خواص باید از کامپوزیتی استفاده کرد که علاوه بر کیفیت و استحکام بالا، قیمت مناسب و اقتصادی نیز داشته باشد.

مقاومت ترکیب در برابر عواملی مانند سایش از دیگر ویژگی های یک ترکیب خوب است.

مرحله نهایی هر فرآیند کامپوزیت پولیش دندان است. به طور کلی، این مرحله فقط برای ترکیباتی که می توانند به درستی خالص شوند موفقیت آمیز است.

البته بهترین انواع مواد کامپوزیت از بهترین برندها انتخاب می شود. بنابراین بهترین برندهای ترکیبی دارای تمامی ویژگی های ذکر شده می باشند. فقط در انتخاب برند ترکیبی دقت کنید.

چرا باید از کامپوزیت های دندانی استفاده کرد؟

اگر می خواهید دندان هایی سفید و مرتب داشته باشید که جلوه خاصی به طرح لبخند شما می بخشد، استفاده از کامپوزیت های دندان گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

کامپوزیت های دندانی مقاومت بالایی دارند و به دلیل وزن کم، فشاری به دندان وارد نمی شود. طول عمر کامپوزیت های دندانی بین 10 تا 15 سال است که پس از آن بیمار می تواند به راحتی آنها را از روی دندان خارج کرده و آنها را ترمیم کند.

ظاهر کامپوزیت های دندان کاملا طبیعی است و به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که استفاده از کامپوزیت های دندانی را جذاب می کند، طول عمر کوتاه آن است.

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، پس از گذشت چند ساعت از مراحل درمان، به راحتی می توانید مطب دندانپزشکی را ترک کرده و به زندگی روزمره خود بپردازید، زیرا پزشک از نور برای افزایش قدرت چسبندگی کامپوزیت ها استفاده می کند و نیازی به آن نیست. نیازی به ترس از جدایی آنها نیست.

البته پزشک دستورالعمل هایی را نیز به شما می دهد که برای استفاده موفقیت آمیز از ترکیب دندانی باید رعایت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که نصب ایمپلنت دندان یک روش درمانی تهاجمی است که به دلیل آن می توان شکل دندان ها را در طول فرآیند درمان به طور کامل تغییر داد. در نتیجه باید برای مدت طولانی از این ترکیبات استفاده کنید و تنها راه حل پیش روی شما مراقبت کامل از دندان های جدیدتان خواهد بود.

اولین قدم شما برای محافظت از روکش دندان این است که دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و در شب از نخ دندان برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.

مراجعه منظم به پزشک طبق برنامه به شما کمک خواهد کرد. کنترل استفاده از چای، قهوه و سایر نوشیدنی های رنگی و همچنین پرهیز از استعمال دخانیات می تواند از عوامل موثر بر ترکیب باشد.

کامپوزیت ها در سبک ها و کیفیت های مختلف موجود هستند و می توانید از دندانپزشک خود در مورد کاربرد آنها سوال کنید. در برخی موارد نمی توان با توجه به درخواست بیمار نوع کامپوزیت را تعیین کرد زیرا ممکن است عواملی مانند فشار دندان بیشتر از کامپوزیت درخواستی باشد و در نتیجه باعث خرابی شود. فرآیند پیوند.
مشاهده ادامه: https://drsheidaclinic.com/dental-composite/

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.