مبارزه با افسردگي پس از طلاق: علائم آن در زنان + مردان چيست؟

بسياري از افراد پس از طلاق با طيف وسيعي از احساسات منفي مواجه مي‌شوند. سازگاري با اين نوع زندگي ممكن است از چند هفته تا چندين سال طول بكشد، در طي اين مسير برخي از افراد به شدت غمگين مي‌شوند. در اين بخش از جوان ايراني به بررسي نشانه هاي افسردگي پس از طلاق پرداخته، سپس دلايل اين نوع غم و اندوه بسيار زياد را براي شما عزيزان بيان كرده و سپس به نحوه مقابله با افسردگي بعد از طلاق مي‌پردازيم.

 

نشانه‌هاي افسردگي پس از طلاق
بسياري از افراد نمي‌توانند تشخيص دهند كه آيا اين غم و اندوه آن‌ها پس از طلاق به افسردگي تبديل شده است يا خير. در ادامه علائم افسردگي پس از طلاق را براي شما بيان مي‌كنيم و بايد بيشتر مراقب خودتان باشيد. اگر اين علائم بيش از دو هفته طول بكشد، بايد آن نشانه‌ها را جدي بگيريد.

دوري از خانواده، آشنايان و دوستان
عدم تمركز در محل كار
پرخاشگري
از دست دادن اشتها
مشكلات بي‌خوابي يا خواب زياد
احساس خستگي
احساس نااميدي و بدبيني
افكار خودكشي
كاهش توانايي در تصميم‌گيري
احساس گناه و بي‌ارزشي
گرفتگي، سردرد و بدن‌درد
گريه كردن‌هاي زياد
بي‌علاقگي به فعاليت‌ها
تغيير در اشتها مانند زياد و يا كم خوردن
دقت كنيد اگر دچار بيماري‌هايي مانند ديابت، سرطان و يا بيماري قلبي باشيد خطر ابتلا به افسردگي در شما بيشتر است. همچنين اگر در خانواده شما، سابقه افسردگي وجود دارد، احتمال ابتلاي شما نيز بيشتر است.

 

دلايل افسردگي بعد از طلاق

افراد بسياري پس از طلاق دچار تغييرات خلقي افسردگي و اضطراب مي‌شوند‌‌. حتي برخي از آن‌ها انزواي اجتماعي و مشكلات سلامتي را تجربه مي‌كنند.

ازآنجايي‌كه طلاق به معناي پايان يك ازدواج بوده و فرد رابطه صميمي خودش را از دست مي‌دهد، ممكن است دچار افسردگي و اندوه شود.

افرادي كه زندگي خود را دوست دارند، اما مجبور هستند كه طلاق بگيرند و بر اين باورند كه طلاق امري اشتباه است، افسردگي بيشتري را تجربه خواهند كرد.

معمولاً زنان پس از طلاق بيشتر دچار افسردگي مي‌شوند، زيرا آن‌ها معمولاً از عزت نفس پايين‌تري رنج مي‌برند. البته مردان نيز مبتلا به مشكلات جدي‌تري مي‌شوند كه در ادامه شرح خواهيم داد.

 

مقابله با افسردگي بعد از طلاق
براي اينكه بتوانيد با افسردگي پس از طلاق مقابله كنيد، بايد به خودتان فرصت دهيد تا التيام پيدا كنيد. در اين بخش از جوان ايراني به روش‌هاي مهم براي مقابله با افسردگي بعد از طلاق مي‌پردازيم.

داشتن تغذيه سالم
براي اينكه تمركز داشته باشيد، نياز است كه سالم بخوريد. اگر سلامتي خود را اولويت قرار دهيد، هم ازنظر جسمي و هم از نظر ذهني بهبود پيدا كرده و به مرور زمان احساسات شما تغيير پيدا مي‌كرده و از احساسات منفي دور خواهيد بود. به عنوان مثال مي‌توانيد به جاي نوشيدن مشروبات الكي از تنقلات سالم مانند شكلات تلخ استفاده كنيد.

با ديگران معاشرت كنيد
سعي كنيد با افرادي كه به آن‌ها اعتماد داريد ارتباط گرفته و كمتر تنها باشيد. همچنين مي‌توانيد با افراد جديد ملاقات كنيد تا اعتماد به نفس لازم براي گذراندن اين دوران را پيدا كنيد.

عدم سرزنش خود
سعي كنيد با خودتان مهربان باشيد و شروع به سرزنش خود نكنيد. پس از طلاق ممكن است افكار منفي بسياري در ذهن شما ايجاد شود. اما اگر مهربان بودن و دوست داشتن خود را تمرين كنيد مي‌توانيد به اين‌گونه افكار غلبه كنيد. حتي سعي كنيد از جملات مثبت براي صحبت كردن با خودتان استفاده كنيد.

از ديگران كمك بخواهيد
شما عزيزان مي‌توانيد با افرادي كه در اطرافشان احساس امنيت مي‌كنيد مشورت كرده و از آن‌ها بخواهيد كه شما را حمايت كنند. همچنين مي‌توانيد به يك متخصص نيز مراجعه كنيد تا به شما كمك كند احساسات منفي خود را اصلاح كرده و مهارت‌هاي لازم براي مقابله با افسردگي بعد از طلاق را به دست آوريد.

به خودتان فرصت دهيد
هيچ‌وقت به خودتان فشار نياوريد و سعي نكنيد احساسات دردناكتان را سركوب كنيد. شما عزيزان مي‌توانيد به خودتان فرصت داده تا به بهبودي برسيد. فراموش نكنيد اگر احساسات منفي خود را سركوب كنيد، ممكن است بعداً دوباره عود كرده و دچار بيماري‌هاي روحي رواني بيشتري شويد. بنابراين اجازه دهيد احساسات بد ناشي از اين تغيير بزرگ در زندگي به مرور زمان بهبود يابد.

تمركز روي نقاط قوت خود
شما بايد بدانيد كه حتي قبل از رابطه تنها بوديد، آن روزها زندگي خود را به خوبي پيش مي‌برديد و اين احساسات منفي را نداشتيد. پس به نقاط قوت خود تمركز كرده تا آينده شما بتواند بسيار درخشان باشد و كنترل آنچه كه اتفاق مي‌افتد كاملاً در دستان شما باشد. بنابراين اين احساسات منفي را از زندگي خود حذف كنيد.جوان ايراني (irjavan.com)

ورزش روزانه داشته باشيد
حتي اگر تمايلي به انجام ورزش نداريد، خودتان را مجبور كنيد كه به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقيقه در روز ورزش كنيد. حتي مي‌توانيد پياده‌روي رفته و حركات كششي انجام دهيد. به مرور زمان متوجه خواهيد شد كه علائم افسردگي شما بسيار كاهش پيدا مي‌كند.

به خودتان برسيد
حمام برويد و سپس يك فيلم با احساس خوب را مشاهده كنيد. اگر داراي فرزند هستيد، همچنين مي‌توانيد يك يا دو ساعت به همراه او بيرون رفته و به مكان‌هاي تفريحي برويد. به‌طوركلي هر كاري كه باعث احساس خوب شما مي‌شود را انجام دهيد.

داشتن خواب كافي

شما عزيزان بايد بدانيد كه افسردگي خطر اختلالات خواب و بي‌خوابي را بسيار افزايش مي‌دهد. همچنين بي‌خوابي نيز باعث ابتلا به افسردگي مي‌شود. بنابراين برنامه روتين شبانه خود را تنظيم كرده و به آرامش بدن و ذهن خود بپردازيد. به عنوان مثال مي‌توانيد اين شب‌ها يك فنجان چاي بابونه دم كنيد، كتاب بخوانيد، دوش گرفته و استراحت كافي داشته باشيد. البته فراموش نكنيد كه از وسايل الكترونيكي مانند موبايل هنگام خواب نيز پرهيز كنيد، زيرا مانع خواب راحت شما مي‌شود.

تعيين اهداف جديد
حتماً در زندگي خود اهداف جديد تعيين كنيد. درواقع اين مورد مي‌تواند دوره‌اي از رشد شخصي شما باشد. سرگرمي‌هاي جديد پيدا كرده و يا حتي مي‌توانيد شغل خود را اصلاح كنيد. فراموش نكنيد اگر شما در زندگي اهداف جديدتري ايجاد كنيد، درنتيجه اعتماد به نفس شما تقويت شده و كمك بسيار زيادي براي رهايي از افسردگي به شما مي‌كند. شما مي‌توانيد پس از طلاق زندگي بسيار خوبي داشته باشيد و به موفقيت‌هاي زيادي نيز برسيد. اين احساس جديدي كه نسبت به زندگي داريد، اگر همراه با آرامش و خوشبختي باشد باعث مي‌شود در زندگي لذت بيشتري ببريد.

صبر و حوصله داشته باشيد
براي اينكه از يك موقعيت دشوار مانند طلاق گذر كنيد، نياز است كه صبر و حوصله بسيار زيادي به خرج دهيد. درواقع به خودتان اجازه دهيد تا احساس غمگيني، عصبانيت، خشم و يا هر نوع احساس ديگري را تجربه كنيد تا بتوانيد با موضوع طلاق كنار آمده و با شرايطي كه نسبت به آن ايجاد مي‌شود مقابله كنيد.

خودداري از تصميمات مهم زندگي
از آنجايي كه طلاق يك فرايند استرس‌زا بوده كه بر قضاوت شما نيز تأثير بسيار زيادي مي‌گذارد، بنابراين سعي كنيد قبل از اينكه براي زندگي خود هر نوع تصميم مهمي بگيريد صبر كنيد تا احساسان دروني شما بهتر شود. حتي براي شروع يك رابطه عاشقانه جديد نيز عجله نكنيد. شما نياز داريد كه اين فرايند پر از استرس و اضطراب را به آهستگي بگذرانيد.

تمركز روي پيشرفت تدريجي
از آنجايي كه علائم افسردگي با گذشت زمان بهبود مي‌يابد، بنابراين سعي كنيد كه روي پيشرفت تدريجي خود تمركز كنيد و بدانيد كه اين تغييرات شما در طول چند هفته به ثمر مي‌نشيند نه به صورت روزانه!

بهداشت را رعايت كنيد
برخي از افراد به دليل افسردگي بسياري از وظايف روزانه جهت بهداشت خود را انجام نمي‌دهند! اما شما بايد سعي كنيد به اين موضوع اهميت داده و براي خودتان وقت كافي بگذاريد. زيرا ناديده گرفتن اين موضوع باعث مي‌شود شما به بيماري‌هاي مختلفي مبتلا شويد‌. روزانه مسواك بزنيد، دوش بگيريد و از عطرهاي خوب استفاده كنيد. اگر براي پوشيدن لباس‌هاي جديد هيچ علاقه‌اي نداريد حداقل لباس‌هاي زير خود را روزانه عوض كنيد. حتي اگر حوصله نداريد به اجبار اين كارها را انجام دهيد. فراموش نكنيد كه پياده‌روي با دوست و يا فرزندان به طرز شگفت‌انگيزي معجزه مي‌كند و در تقويت روحيه شما بسيار مفيد است.

بسيار بنويسيد
مي‌توانيد يك دفتر خاطرات برداشت و احساسات خود را بنويسيد. از اينكه تمامي احساسات را درون خود پنهان كنيد به شدت پرهيز كنيد! حتي مي‌توانيد با افرادي كه آن‌ها را نمي‌شناسيد صحبت كرده تا از نظر احساسي تخليه شويد. شما عزيزان بايد بدانيد كه طلاق و جدايي يك تجربه دل‌خراش است و ممكن است به شما ضربه مهلكي وارد كند. بنابراين هيچ‌وقت سعي نكنيد كه احساسات خود را ناديده بگيريد. حتي مي‌توانيد حرف‌هايي كه مي‌خواهيد به همسر سابق خود بگوييد را در يك برگه نوشته و كاغذ آن را دور بيندازيد.

توصيه‌هاي پزشك براي غلبه بر افسردگي بعد از طلاق
اگر علائم افسردگي شما براي بيشتر از دو هفته طول كشيد، درنتيجه مي‌توانيد به پزشك مراجعه كنيد. هنگام ملاقات با پزشك مي‌توانيد دوست خود را نيز همراه خود ببريد. همچنين مي‌توانيد يك دفترچه يادداشت برداشته تا هر چيزي كه پزشك مي‌گويد را يادداشت كنيد.

پزشك شما ممكن است داروهاي ضدافسردگي و ضد اضطراب تجويز كند، همچنين به روان‌درماني پرداخته و يا اينكه درمان‌هاي جايگزين مانند طب سوزني و ماساژ درماني را براي شما تجويز كند. همچنين تكنيك‌هاي تمدد اعصاب مانند يوگا و يا كلاس‌هاي ورزشي را به شما پيشنهاد مي‌دهيم. اگر شما افسردگي باليني داشته باشيد، درنتيجه ناراحتي‌ها و اندوه‌هاي طلاق چند برابر مي‌شود و بايد تلاش بيشتري براي بهبود حال خود كنيد.

 

پيشگيري از خودكشي بعد از طلاق
طي تحقيقات انجام شده احتمال خودكشي در افرادي كه طلاق مي‌گيرند بسيار زياد است. هرچند ممكن است پذيرش آن سخت باشد، اما بايد بدانيد كه اين‌ حوادث واقعاً وجود دارد. البته ابتدا فرد مبتلا به انزواي اجتماعي شده و در سكوت رنج مي‌برد. اگر اين انزوا منجر به افسردگي شود، ممكن است به افكار و اعمال خودكشي نيز تبديل شود. احتمال خودكشي در افراد مطلقه سه برابر افراد متأهل است و همچنين مردان ۸ برابر بيشتر از زنان مطلقه احتمال خودكشي دارند. بنابراين درصد بسيار زيادي از افراد جامعه پس از طلاق ممكن است دست به خودكشي بزنند. اما شما عزيزان بايد حمايت ديگران بهره برده و از دوستان و نزديكان خود كمك بخواهيد. اگر كسي را نداريد به روانشناس مراجعه كرده و اجازه دهيد او نيز از شما حمايت كند.

امروزه براي دريافت برخي از پشتيباني‌ها و يا حمايت‌ها نياز است كه هزينه كنيد. مراجعه به تراپيست يكي از اين هزينه‌هاي مفيد است. فراموش نكنيد كه تمامي افراد ممكن است ناراحتي پس از طلاق را تجربه كنند، اما شما نبايد اجازه دهيد كه اين ناراحتي منجر به افسردگي و سپس خودكشي شود.

هشدار: به هيچ وجه مواد مخدر و الكل مصرف نكنيد و يا اگر مصرف‌كننده هستيد آن را ترك كنيد. زيرا باعث تشديد احساسات ناشي از افسردگي در شما مي‌شود.

 https://irjavan.com/%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%b1%d8%af%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.