ویژگی های یک گوینده رادیو - صدای دلنشین

مجموعه ای از بحث ها   مجری رادیو که مختصر خواهد بود سعی می کند تا شما را با تکنیک ها و ارزش های یک گوینده رادیو آشنا کند. این سخنرانی ها توسط پروفسور ایرج بوچمپ که مدرس و تهیه کننده برنامه های رادیویی است و سال ها در این زمینه فعالیت داشته است، ایراد می شود. 

آخرین بحثی که می خواهیم مطرح کنیم، بحث صدا و سیما است. خیلی واضح است که گوینده کسی است که برای رادیو مطلبی می خواند و ارائه می کند. اگر بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم، باید بگوییم که راوی فردی است که صدایی خوب و ملایم، با آهنگی جذاب و متفاوت از دیگران دارد. البته به معنای صدای خوبی است که تا به حال نشنیده ایم یا در گوش ما تازگی دارد. این فرد علاوه بر صدای خوب، در عین حال باید سواد و اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند در حین مطالعه به مفاهیم مربوط به متن نیز توجه کند. در عین حال، گوینده باید بتواند تفاوت کافی در بیان و ترویج مفاهیم ایجاد کند و سرعت مناسبی را برای انتقال مفاهیم در بیان متن خود انتخاب کند. تسلط کافی به ادبیات و کلمات متن نیز بسیار مهم است و به همین دلیل گوینده باید همواره به دنبال اطلاعات جدید و جدید باشد تا این واژه ها و اصطلاحات را به خوبی بیان کند. 

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک تبلیغ کننده رادیویی باید داشته باشد، حساسیت به محتوا است. یعنی خوب می داند و می فهمد. و سعی کنید با احساسات مناسب و قابل قبول این رفتار را به مخاطب منتقل کنید. در واقع اولین و آخرین نقش گوینده تیزر تبلیغاتی زهرا شیراحمدی ارائه محتوایی است که باعث ایجاد علاقه به شنیدن و شنیدن می شود و معمولاً توجه مخاطب را برای دریافت این اطلاعات جلب می کند. 

یک گوینده خوب رادیو باید در طول کار و فعالیت خود نکات و ایده هایی را در ذهن داشته باشد. یکی این است که آشنایی خود را با ادبیات در مورد موضوعاتی که به راحتی در دسترس شما هستند گسترش دهید. این به معنای تفکر و توسعه روش‌ها، فرم‌ها و سبک‌های جدید در ادبیاتی است که او مورد بحث قرار می‌دهد. دوم اینکه جملات، کلمات و عبارات را درست، کامل و دقیق تلفظ کنید. زیرا مردم از سخنرانان یاد می گیرند و اگر گویندگان این اصطلاحات را به درستی بیان کنند، ما به عنوان شنونده مطمئناً آنها را به درستی تفسیر خواهیم کرد.

همچنین گوینده باید به تلفظ صحیح کلمات و کلمات توجه داشته باشد تا صحیح ترین شکل کلمات و کلمات در گوش همه باشد و همچنین به تلاوت و رعایت اصول فنی توجه داشته باشد. اگر به این نکات توجه کنید مفاهیم بهتر بیان می شوند. یعنی با تلاوت صحیح می توان مفاهیم مورد نظر را بهتر بیان کرد. من معتقدم گوینده باید متن را طوری بخواند که شنونده راضی باشد. یعنی گوینده همیشه خود را در یک رابطه متقابل با شنوندگان می بیند و این رابطه قطع نمی شود.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.