علل بی اختیاری ادرار و 7 درمان موثر


بی اختیاری ادرار ناتوانی در کنترل جریان ادرار است. این بدان معنی است که نشت ادرار لزوما رخ نمی دهد. یکی از مهم ترین علل بی اختیاری ادرار، ضعف عضلات مثانه است. بی اختیاری ادرار چیست؟ بی اختیاری ادرار چگونه درمان می شود؟ در این مقاله از مجله سلامت کوان به سوالات شما در مورد بی اختیاری ادرار پاسخ خواهیم داد.

مسمومیت ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار زمانی رخ می دهد که کنترل اسفنکتر ادرار که مجرای ادرار را کنترل می کند از بین رفته یا ضعیف شود. علاوه بر این، چنین شرایطی را می توان بعد از بارداری و اغلب در افراد چاق مشاهده کرد.

ضعیف شدن عضلات کف لگن احتمال بی اختیاری ادرار را با افزایش سن افزایش می دهد و فرد ممکن است بی اختیاری موقت را تجربه کند. نوشیدن بیش از حد قهوه یا الکل و ابتلا به عفونت ادراری یا یبوست می تواند یکی از دلایل آن باشد داروها یکی دیگر از عوامل احتمالی هستند. داروهایی که حاوی آنتی هیستامین ها یا ضد احتقان ها یا دیورتیک ها هستند که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند، می توانند باعث بی اختیاری ادرار شوند.

آیا بی اختیاری ادرار یک بیماری شایع است؟

بی اختیاری ادرار یکی از بیماری های شایعی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند، اما طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر از مردان است. بی اختیاری ادرار در مردان با افزایش سن افزایش می یابد، این مشکل می تواند ناشی از مشکلات پروستات، بیماری هایی باشد که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و همچنین برخی جراحات یا اعمال جراحی.

علل بی اختیاری ادرار در مردان

مشکلات پروستات یکی از شایع ترین علل بی اختیاری ادرار در مردان است. این غده که معمولاً به اندازه یک بادام است، در ورودی مثانه قرار دارد. پروستات برای رساندن مایع رنگی و شیری به مایع منی در هنگام انزال عمل می کند.

با افزایش سن، این غدد نیز بزرگتر می شوند و سرعت خروج ادرار از مثانه کاهش می یابد. علل شایع بی اختیاری ادرار در مردان، خودارضایی و مشکلات عصبی عضلانی است. جلوی مثانه ماهیچه ای به نام اسفنکتر ادراری قرار دارد. این عضله به فرد اجازه می دهد تا مثانه را باز و بسته کند. هر چیزی که بر اعصاب و عملکرد عضله اسفنکتر تأثیر بگذارد می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود.

علل بی اختیاری ادرار در زنان

اساساً دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا زنان بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند. یکی از علل بی اختیاری ادرار در زنان افزایش وزن، چاقی و بچه دار شدن زیاد است. در واقع فشار بر عضلات لگن بعد از زایمان باعث شل شدن این عضلات و اختلال در تعدادی از فعالیت های مربوط به این ناحیه می شود که مهمترین آنها توانایی کنترل ادرار است 
سه نوع اصلی بی اختیاری ادرار وجود دارد

به طور کلی، سه نوع اصلی بی اختیاری ادرار وجود دارد:

استرس بی حوصله

این زمانی اتفاق می افتد که فشار در مثانه به دلیل فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین یا عطسه افزایش می یابد. افزایش فشار داخل مجرای ادرار می تواند باعث نشت ادرار شود.

بی اختیاری ادرار فوری یا فوری

زمانی اتفاق می‌افتد که فرد نیاز زیادی به ادرار کردن داشته باشد و نتواند آن را نگه دارد و بلافاصله پس از آن بی‌اختیاری ادرار رخ می‌دهد.

بی اختیاری ادرار به دلیل سرریز

وقتی ادرار به مقدار کم می ریزد یا خارج می شود به طوری که حتی متوجه نشت ادرار می شوید اما لکه های کوچک ادرار را روی لباس زیر خود می بینید. برای درمان بی اختیاری به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.