انواع پمپ خلاء

مجله آفتابي

انواع پمپ خلاء


در این مقاله الکتنوانواع پمپ های وکیوم و قطعات آن را به شما نشان می دهیم. تلاش شده است تا تکنولوژی مورد استفاده در پمپ های خلاء شامل مزایا و معایب آنها خلاصه شود.

طبقه بندی پمپ خلاء (بر اساس فشار کاری)

یکی از راه های طبقه بندی پمپ های خلاء بر اساس میزان فشاری است که تولید می کنند. پمپ های وکیوم از نظر فشار کاری به سه دسته پمپ های اولیه، بوستر پمپ و پمپ های ثانویه تقسیم می شوند. انواع مختلفی از پمپ های خلاء در هر محدوده فشار وجود دارد که هر کدام از فناوری متفاوتی استفاده می کنند. هر یک از فناوری های مورد استفاده در پمپ های خلاء مزایا و معایب خاص خود را از نظر فشار و گشتاور، هزینه و نیازهای نگهداری دارد.

صرف نظر از طراحی و تکنولوژی مورد استفاده، اصول کار پمپ های خلاء یکسان است. پمپ خلاء با حذف مولکول های هوا یا گازهای دیگر از محفظه خلاء (یا از خروجی پمپ خلاء دوم و بوستر اگر اتصال سری باشد) خلاء ایجاد می کند. با کاهش فشار محفظه، حذف مولکول های بیشتری سخت تر می شود. بنابراین، برای اینکه سیستم خلاء صنعتی (شکل 1) بتواند بر روی انواع فشار خلاء - که معمولا بین 1 تا 6-10 torr است - کار کند، نیاز به استفاده از فناوری های مختلف پمپ خلاء دارد.

در کاربردهای تحقیقاتی و علمی حتی می توان خلاء مورد نیاز را تا 9-10 سیاه یا کمتر افزایش داد. برای دستیابی به این هدف، یک سیستم خلاء معمولاً از چندین نوع پمپ خلاء استفاده می کند که هر کدام بخشی از محدوده فشار مورد نیاز را پوشش می دهند و گاهی اوقات به صورت سری استفاده می شوند.

سیستم های خلاء را می توان با توجه به سطح خلاء مورد نیاز به صورت زیر طبقه بندی کرد

فاصله زمانی کم: کمتر از محیط برای حداکثر 1 بازدید

خلاء متوسط: 1 torr تا 10-3

خلاء بالا: 3-10 چرخه تا 7-10 چرخه

خلاء بسیار بالا: 7-10 دور به 10-11 دور

خلاء فوق العاده بالا: مکش کمتر از 10 تا 11 دور

انواع پمپ های خلاء مورد استفاده برای محدوده های وکیوم ذکر شده را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

پمپ های خلاء اولیه (پشتیبانی): محدوده فشار پایین.

بوستر پمپ خلاء: محدوده فشار پایین.

پمپ های خلاء ثانویه (خلاء بالا): محدوده فشار زیاد، بسیار زیاد و فوق العاده بالا.

اصول لوله های خلاء

شکل 2 دو فناوری رایج مورد استفاده در پمپ های خلاء را نشان می دهد: انتقال گاز و جذب گاز. پمپ های خلاء جابه جایی با انتقال مولکول های گاز از طریق حرکت القایی (سینتیکی) یا جابجایی مثبت کار می کنند. در پمپ خلاء جابجایی مثبت، همان تعداد مولکول گازی که وارد مکانیسم پمپ می شوند، از آنجا تخلیه می شوند. گاز آزاد شده دارای فشاری بالاتر از فشار اتمسفر است. نسبت فشار خروجی (گاز خروجی) و فشار ورودی (فشار خلاء نهایی) را نسبت تراکم می گویند.

در نوع دیگری از پمپ انتقال (پمپ مومنتوم) از ورودی تکانه برای هدایت و خروج گاز از محفظه موتور استفاده می شود. در این پمپ ها با هدایت گاز به سمت خروجی پمپ از پره های پرسرعت یا انژکتورهای بخار برای افزایش احتمال حرکت ذره به سمت خروجی استفاده می شود. پمپ موتور جنبشی می تواند به نسبت تراکم بالا در فشار کم دست یابد.

 برای خرید پمپ وکیوم صنعتی و واردات دستگاه از چین با ما تماس بگیرید.


پمپ های انتقال خلاء با جابجایی مثبت با جذب مکانیکی حجم مشخصی از گاز و انتقال آن از طریق پمپ کار می کنند. آنها اغلب چند طبقه و تک محور هستند. حجم محبوس شده با فشار کمتری به حجم کمتری فشرده می شود و در نهایت گاز فشرده شده با افزایش فشار به اتمسفر (یا به پمپ بعدی) رها می شود. به طور معمول، دو پمپ خلاء به صورت سری به هم متصل می شوند تا خلاء بالاتر و دبی بالاتری ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک پمپ توربومولکولی را می توان به صورت سری با یک پمپ اسکرول به عنوان یک سیستم یکپارچه خریداری کرد.

پمپ های خلاء جذب گاز با جذب مولکول های گاز در سطوح داخل سیستم خلاء کار می کنند. پمپ‌های مکنده با دبی کمتر از پمپ‌های انتقال کار می‌کنند، اما می‌توانند خلاءهای بسیار بالایی تا 10-12 Torr ایجاد کنند. پمپ ها با استفاده از تراکم برودتی، واکنش های یونی یا واکنش های شیمیایی کار می کنند و هیچ قسمت متحرکی ندارند.

انواع پمپ - خلاصه

فناوری های مختلف پمپ خلاء بسته به اینکه گاز در طی فرآیند عبور از پمپ خلاء در معرض روغن یا آب قرار گیرد به دو دسته کلی پمپ های خشک یا مرطوب تقسیم می شوند. هنگام طراحی پمپ های مرطوب، از روغن یا آب برای روانکاری و/یا آب بندی استفاده می شود، بنابراین این مایع می تواند گاز جمع آوری شده (پمپ شده) را آلوده کند.

محفظه عبور گاز پمپ‌های خلاء خشک حاوی مایع آلوده نیست و نشتی بین قسمت‌های دوار و استاتیک پمپ با استفاده از مهر و موم‌های پلیمری خشک (PTFE) یا دیافراگم جداکننده برای جداسازی مکانیسم مورد استفاده برای پمپاژ پمپ رخ می‌دهد. گاز. در چرخ دنده های پمپ و پمپ های خشک، اگرچه ممکن است روغن یا گریس در یاتاقان ها استفاده شود، اما گاز پمپ شده با آنها تماس پیدا نمی کند. پمپ های خشک خطر آلودگی سیستم خلاء و خطر جداسازی روغن را در مقایسه با پمپ های مرطوب کاهش می دهند.

در سیستم خلاء، اگر پمپ وکیوم از حالت مرطوب به خشک تبدیل شود، محفظه و لوله می تواند توسط پمپ مرطوب آلوده شود و باید کاملا تمیز شود. در صورت عدم شناسایی این مشکل، آلودگی سیستم در حین کارکرد سیستم می تواند در آینده منجر به آلودگی گازی شود. به شرح زیر رایج ترین انواع پمپ های خلاء بر اساس عملکرد آنها طبقه بندی می شوند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.